The „new normal”, a home office-on innen és túl

Blog

The „new normal”, a home office-on innen és túl

Sorozatunk előző részében megvizsgáltuk a home office előnyeit és hátrányait egy szakember szemén keresztül. Itt tudod elolvasni, ha még nem láttad.

Amikor egy krízishelyzetet igyekszünk átvészelni, legtöbbször az a gondolat tartja bennünk a lelket, hogy „most nehéz, de ha elég erősek vagyunk és kitartunk, akkor túléljük mindezt, és visszatérhetünk a normális mederbe”.  

A hosszan tartó krízisek természetéből fakad, hogy változásokra van szükség, alkalmazkodnunk kell a megváltozott körülményekhez.  

Ha elég sokáig tart ez az időszak, akkor eljön az a pont, ahonnan már nincs visszatérés a régi működéshez, a régi „normához”. Nincs lehetőség a visszarendeződéshez.  Bármennyire is vágynánk a jól bevált, ismerős, biztonságos „régi kerékvágás” szerinti életre. 

 A szokatlan, idegen, fura lesz az új normál.  Mindez viszonylag hirtelen történik, kénytelenek vagyunk máshogy csinálni a dolgokat. Nincs idő kidolgozni, kutatni a legjobb megoldásokat. Igyekezünk a legjobb tudásunk szerint dönteni, de valójában vakon repülünk. Menet közben kell korrigálni, a pillanatnyi tapasztaltok alapján. 

Úgy tűnik, a munka világában is eljött az új normál ideje. 

 Az egyik napról a másikra történő tűzoltó taktikák tapasztalatai alapján új stratégiák születnek. A cégek és a munkavállalók is elkezdtek új koncepciókban gondolkodni. A megváltozott szokásokból, módosult értékhierarhiából indulnak ki.  

 Vannak már tapasztalatok arról is, hogy milyen problémák és milyen előnyök adódnak a megváltozott működésből. Azt már biztosan látjuk, hogy a régi szép idők nem jönnek vissza és hogy mi van negatív hatással, mi nem hasznos hosszabb távon. 

 Minden cég próbálkozik kialakítani az ÚJ NORMÁL-t, egyfajta hibrid működést. Ötvözni az irodai és otthoni munka előnyeit. Optimalizálni az erőforrásokat, és olyan vállalati kultúrát kialakítani, ami rugalmas, és vonzó tud lenni a különböző igényű munkatársaknak is. 

 Milyen válaszokat adnak a cégek a felmerülő problémákra? A teljesség  igénye nélkül, napjaink leggyakoribb témái:  

  • Ha kiválasztás és az onboarding folyamat is kizárólag online történik, nem alakul ki olyan erős elköteleződés a munkatársakban. Sokszor úgy érzik, légüres térben dolgoznak, nem kapják meg a szükséges támogatást a beilleszkedéshez. Formális marad a kapcsolatuk a teamleaderrel és közvetlen kollégákkal, ami a napi munkában csökkenti a hatékonyságot.  
  • Ha úgyis csak egyedül, csak online dolgozik az ember, akkor majdnem mindegy, kinek dolgozik. Mi tartja meg a munkavállalót annál cégnél, ami már invesztált a dolgozóba?  
  • Hiányzik a közösség ereje, hiszen a motiváció és a morális erő nagy részét innen kapjuk.   

A folytatásban körülnézünk, milyen ígéretes megoldások születnek a cégeknél. 

Szakértőnk: Pazár Kinga

Modern Emotional Health coach